۴ نوع شومینه طراحی و عملکرد های شومینه ها

ارسال شده در: دسته‌بندی نشده | ۰

صاحبان خانه طیف وسیعی از انواع شومینه ها و طراحی و عملکرد را برای آوردن گرما و آرامش به فضای زندگی خود دارند.

طراحی شومینه

شومینه چیست؟

شومینه سازه ای است که برای مهار ایمن آتش طراحی شده است که می تواند مستقل باشد یا در معماری یک خانه تعبیه شود. از نوستالژی گرفته تا منبع گرما، دلایل زیادی وجود دارد که صاحبان خانه ممکن است بخواهند شومینه را در خانه خود نصب کنند. از لحاظ تاریخی، شومینه ها نقطه کانونی خانه در اتاق نشیمن بودند که ساکنان برای گرما و راحتی دور آن جمع می شدند.

صاحبان خانه های معاصر هنوز هم به دنبال مزایای زیبایی شناختی و عملکردی یک شومینه بدون دردسر و خطرات ناشی از گزینه های سنتی چوب سوز هستند. خوشبختانه، پیشرفت‌های فناوری مدرن، انتخاب‌های بیشتری را برای وارد کردن ایمن شومینه به خانه، از جمله شومینه‌های بدون شعله، برقی و گزینه‌های گاز کم‌مصرف ارائه می‌دهند.

اجزای یک شومینه چیست؟

در حالی که پیشرفت‌های مدرن در فناوری شومینه باعث بهبود کارایی و ایمنی آن‌ها می‌شود، به طور کلی هنوز چند مؤلفه اساسی وجود دارد که قرن‌هاست وجود داشته است.

  • فایر باکس: اساساً، شومینه جایی است که سوخت های مختلف از جمله چوب، زغال سنگ یا گاز برای تولید نور و گرما سوزانده می شود. منبع سوخت در یک جعبه آتش سوزی می شود: نسوز، داخلی ترین محفظه متصل به دودکش دودکش (مجرای داخل دودکش که گاز یا دود از آن عبور می کند) و اجاق گاز (کف شومینه).
  • دودکش و قطعات مربوطه: دودکش و دودکش جریان هوایی ایجاد می کند که آتش را تغذیه می کند در حالی که اجازه می دهد دود و سموم خارج شوند. یک دمپر در پایه دودکش را می توان باز و بسته کرد تا از ورود هوای سرد از دودکش به خانه در مواقعی که از شومینه استفاده نمی شود جلوگیری شود. یک درپوش دودکش در بالای دودکش از آن در برابر آسیب های جوی محافظت می کند. گرما و نور خانه را از طریق یک اجاق سنگی یا آجری پر می کند، که ممکن است برای جذابیت زیبایی با یک مانتوی تزئینی آجری یا چوبی تاج گذاری شود.
  • صفحات، درب و ابزار: یکی دیگر از اجزای رایج شومینه، صفحه نسوز یا درب شیشه ای است که از ورود جرقه و دوده به داخل خانه جلوگیری می کند. ابزارهای شومینه، از جمله پوکر، انبر، بیل و قلم مو برای ایجاد آتش و تمیز کردن آن پس از آن مفید هستند.

چهار نوع شومینه

انتخاب نوع سوخت اولین قدم در تعیین شومینه مناسب برای شماست. هر نوع سوخت مجموعه ای از معاوضه های زیبایی شناختی، عملکردی و ایمنی را ارائه می دهد که باید در نظر گرفته شود

  1. چوب: شومینه های چوبی کلاسیک گرما، محیطی دنج و نوستالژی را فراهم می کنند. این شومینه های سنتی چوب را می سوزانند تا تجربه چند حسی غیرقابل جایگزینی یک آتش سوزی با آن رایحه متمایز و دودی ایجاد کنند. صاحبان شومینه‌های چوبی ممکن است نیاز به استخدام یک دودکش‌شوی حرفه‌ای برای تمیز کردن تجمع کرئوزوت قابل اشتعال، باقی مانده از چوب سوخته، داشته باشند تا آتش نگیرد. این گزینه همچنین کمترین کارایی را در بین گزینه های سوخت دارد و بیشترین آلاینده ها را وارد خانه و جو می کند. در این نوع آتش سوزی های خانگی همیشه یک خطر است، حتی اگر تمام نکات ایمنی شومینه را رعایت کنید، بنابراین نصب آلارم دود و نگه داشتن یک خاموش کننده ضروری است.
  2. گاز: شومینه های گازی جایگزین های ارزان و کم مصرف برای شومینه های هیزمی هستند. مانند شومینه های چوب سوز، بسیاری از گزینه های گاز از یک جعبه آتش نشانی و دودکش برای سوزاندن و تهویه گاز طبیعی استفاده می کنند. شما معمولاً می توانید این جایگزین آسان برای نصب را در یک شومینه موجود قرار دهید یا یک مدل مستقل خریداری کنید. شومینه‌های گازی به اندازه نمونه‌های هیزم‌سوز خود خطرات زیست‌محیطی ندارند و می‌توانند خانه را با کارایی بیشتری گرم کنند و در عین حال فضای یک شعله واقعی را فراهم کنند. یکی از اشکالات این است که برای این شومینه به خط گاز نیاز دارید. همچنین خطر کمی وجود دارد که این منبع سوخت مونوکسید کربن بیش از حد آزاد کند، به همین دلیل است که به سنسورهای ایمنی ویژه و آشکارسازهای مونوکسید کربن نیاز دارد.
  3. برقی: شومینه های برقی بدون شعله گزینه ای مقرون به صرفه هستند که می توانید آن را به دیوار وصل کنید. این نوع از کویل ها و یک فن برای توزیع گرما استفاده می کند و معمولاً شامل یک شعله جعلی سوسوزن برای تکرار ظاهر یک شومینه سنتی است. با چرخاندن یک سوئیچ، شعله مشتعل می شود – نیازی به روشن شدن نیست. از آنجایی که آنها بدون تهویه هستند، نصب این گزینه شومینه مقرون به صرفه است و برخی از مدل ها حتی قابل حمل هستند. یک شومینه برقی کمترین میزان گرما را در بین همه گزینه ها تولید می کند، و این مدل ها را در آب و هوای گرم محبوب می کند، جایی که مردم ممکن است فضای یک شومینه بدون گرما را بخواهند.
  4. اتانول: این جایگزین سازگار با محیط زیست، اتانول را در ظرفی می سوزاند تا شعله واقعی ایجاد کند. از آنجایی که سوزاندن اتانول هیچ دودی تولید نمی کند، تهویه لازم نیست. این منبع سوخت متمایز است زیرا تنها سبکی است که به شما امکان می دهد سوخت اتانول را مستقیماً در آن بریزید. این ویژگی این منبع سوخت را برای طرح های خلاقانه یا شومینه های مدرن مانند شومینه های رومیزی بهینه می کند. اما شومینه های اتانولی گرمای زیادی تولید نمی کنند.

۶ نوع طراحی شومینه

هنگامی که در مورد نوع سوخت مورد نظر آنها تصمیم گرفتید، سبک های طراحی شومینه زیادی وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. چه بخواهید یک شومینه خانه مزرعه به عنوان مرکز اتاق نشیمن خود داشته باشید یا یک شومینه گوشه ای مینیمالیستی برای ایجاد لهجه ای گرم، یک شومینه برای طراحی اتاق شما وجود دارد.

  • درج توکار: اینسرت ها گزینه محبوبی برای صاحبان خانه هستند که می خواهند طراحی سنتی شومینه اجاق گاز کلاسیک خود را حفظ کنند و در عین حال از مزایای هزینه و ایمنی شومینه گازی بهره مند شوند. برخی از شهرداری‌ها مشوق‌های مالیاتی را برای تشویق مردم به انطباق شومینه خود از یک شومینه هیزمی به یک شومینه گازی ارائه می‌کنند.
  • ایستادن آزاد: یک شومینه مستقل و بدون هوا قابل حمل تر از انواع دیگر شومینه های هواکش است و به صاحبان خانه این امکان را می دهد که آن را بسته بندی کرده و در ماه های تابستان برای صرفه جویی در فضا ذخیره کنند.
  • اجاق باز: شومینه روباز مستقیماً در دیوار ساخته می شود و از سنگ یا آجر ساخته می شود. این طرح سنتی شومینه از دودکش و دودکش برای تهویه مستقیم استفاده می کند. برخی از گزینه ها دارای یک شومینه (قفسه بندی یا تیر) در بالای شومینه برای تزئین هستند. این طرح کلاسیک و جذاب است اما ساخت آن ممکن است گران باشد.
  • در فضای باز: شومینه های فضای باز می توانند اشکال و اشکال مختلفی داشته باشند، از جمله اجاق باز سنتی، دیواری یا چاله های آتش. شومینه در فضای باز ممکن است گزینه خوبی برای صاحب خانه هایی باشد که خواهان آتش واقعی بدون هزینه نصب شومینه داخلی هستند.
  • دیواری: این شومینه مینیمالیستی و معاصر به دیوار آویزان شده یا تا حدی در داخل آن ساخته شده است. با طراحی جمع و جور و نصب آسان شومینه، این سبک معمولی الکتریکی راهی ساده و در دسترس برای آوردن ظرافت گرم به یک خانه مدرن است.
  • اجاق گاز هیزمی: این شومینه جمع و جور در یک اجاق گاز نیمه جدا، هیزم را می سوزاند. امروزه اجاق‌های چوبی از مواد مختلفی مانند چدن، ورق فلزی یا کاشی ساخته می‌شوند، بنابراین با سبک ترجیحی شما سازگار هستند. این مدل به ویژه در آب و هوای سرد محبوب است زیرا در گرم کردن کل خانه بسیار کارآمد است. این شومینه به طور سنتی در آشپزخانه یا اتاق نشیمن نصب می شود و به طور شبانه روزی با تکه های چوب تغذیه می شود. همانطور که در مورد اجاق های هیزمی و گازی وجود دارد، نصب آشکارسازهای مونوکسید کربن و دود و یک کپسول آتش نشانی در دسترس برای حفظ الزامات ایمنی مهم است.
تزیین شومینه

برای مشاوره و خرید چتر و سایبان کنزی شما میتوانید به شعب کنزی مراجعه کنید یا با تیم پشتیبانی در تماس باشید.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها